top of page
Obrázek autoraLucie Viková

Motivační dopis do advokátní kanceláře: Jednoduchý návod

Úvod

Muž, který radostně ukazuje na motivační dopis.

Dobře napsaný motivační dopis může v právní branži znamenat rozdíl mezi pozvánkou na pohovor a rychlým odmítnutím. Jakkoliv se vám tedy do psaní nechce, vyhraďte si na tento úkol dostatek času a mentální kapacity.


Pokud si na motivačním dopisu dáte záležet, stane se vaší šancí představit se své potenciálně spolupracující advokátní kanceláři. Můžete poukázat na své největší dosavadní úspěchy a vysvětlit, proč jste právě vy ideálním kandidátem pro danou pozici. A to není úplně k zahození, ne?


V tomto článku najdete jednoduchý návod, jak napsat motivační dopis, pokud se hlásíte na pozici do advokátní kanceláře. Ať už jste koncipient na začátku své kariéry nebo zkušený advokát hledající novou výzvu, je důležité vědět, jak vytvořit motivační dopis, který zaujme potenciálně spolupracující advokátní kancelář.


Příprava před psaním

Předtím, než si sednete k počítači a otevřete MS Word, najděte původní pracovní inzerát, na který chcete odpovídat. Znovu si bedlivě pročtěte náplň práce a požadavky na kandidáta, a všímejte si použitých klíčových slov. Tato slova by se měla jednoznačně objevit i ve vašem motivačním dopisu.


Zamyslete se nad tím, co vás na dané pozici zaujalo a jakými dovednostmi můžete advokátní kanceláři přispět právě vy. Pokud nevíte, kde začít, pomůže vám udělat si přehled o aktuálním dění v kanceláři. Informace můžete čerpat např. ze sociálních sítí nebo z oficiálních webových stránek dané advokátní kanceláře.


Formát a struktura motivačního dopisu

Váš motivační dopis by měl být jasný, strukturovaný a snadno čitelný. Použijte jednotný styl a font písma, a oddělte jednotlivé sekce. Délka by měla být ideálně jedna stránka, aby byl dopis stručný a k věci. Zaměřte se na konkrétní příklady vašich zkušeností, které odpovídají požadavkům pozice, o kterou se ucházíte.


Kvalitní motivační dopis by měl zahrnovat následující sekce:

  • Hlavička a oslovení

  • I. Úvod

  • II. Motivace a důvody

  • III. Zkušenosti a schopnosti

  • IV. Závěr


Hlavička a oslovení

I když všeobecně se od formalit upouští, v advokacii není na škodu formální postup zachovat. Začněte vytvořením hlavičky, do které umístíte vaše kontaktní údaje a datum. Postačí vaše adresa, telefonní číslo a e-mail.


Oslovení na začátku dopisu by mělo být co nejvíce personalizované. Pokud znáte příjmení osoby, která bude dopis číst, použijte jej. Ujistěte se, že jste použili také akademický titul, pokud jej daná osoba vlastní. Důležitý je i pravopis - např. správná forma oslovení je „Vážený pane Dostále“, nikoliv „Vážený pane Dostál“.


I. Úvod

Úvodní odstavec je klíčový. Měl by čtenáře zaujmout a přesvědčit, aby dopis přečetl až do konce. V úvodním odstavci se stručně představte a uveďte důvod, proč dopis píšete. Vyhněte se ohraným frázím a zbytečné, nicneříkající omáčce. Jednoduše ukažte, že víte, kam se hlásíte.


  • „Již druhým rokem pracuji jako koncipient v advokátní kanceláři specializující se na pracovní právo. Rád bych v rámci koncipientury svou specializaci rozšířil o obchodní a korporátní právo, na které se specializuje vaše advokátní kancelář. Zaujaly mě vaše nedávné úspěchy v klíčových soudních sporech. Věřím, že právě ve vaší advokátní kanceláři bych nejlépe uplatnil již dříve nabyté znalosti, a přispěl k dalším úspěchům vaší kanceláře."

Dejte pozor, abyste nepůsobili až příliš zoufale s formulacemi jako: "Již více než rok se snažím najít novou práci." Také nepište až příliš sebejistě: "Myslím, že jsem přesně ten, koho hledáte."


II. Motivace a důvody

V druhém odstavci se rozepište o důvodech, proč vás láká pracovat právě v této advokátní kanceláři. S chválou opratrně! Věta, jako je tato: "Vaše kancelář je špičkou v oboru a její úspěchy jsou nepřekonatelné.“ nikoho neohromí. Zaměřte se spíše na to, co vás na této kanceláři konkrétně zaujalo a co vás motivovalo se ucházet o pozici. Buďte upřímní a originální!


III. Zkušenosti a schopnosti

Předposlední odstavec by měl shrnovat vaše zkušenosti a silné stránky. Neopakujte informace z vašeho životopisu, raději text uzpůsobte klíčovým informacím z inzerátu na danou pozici. Jaké dovednosti v nové práci určitě využijete? Co z vás činí ideálního kandidáta? Můžete se také rozepsat o tom, jak budete k nové práci přistupovat.


IV. Závěr

Závěrečný odstavec je skoro tak důležitý, jako ten úvodní. Měl by splňovat tři hlavní důležité funkce:


  1. Vzbudit zájem o osobní setkání.

  2. Vyjádřit vděčnost za přečtení dopisu.

  3. Naznačit, jak si představujete další kroky.


Nepoužívejte však přímé výzvy ohledně pozvánky na pohovor, například: „Je nutné se setkat osobně, abychom…“ Působí totiž až příliš troufale. Místo toho formulujte svůj závěr tak, aby byla zřejmá vaše ochota při navazujících krocích.


  • "Děkuji za váš čas a pozornost při čtení mého dopisu. Pokud máte jakékoliv další dotazy, jsem připraven vám je zodpovědět. Budu se těšit na vaši odpověď a případnou možnost osobního setkání. Přeji hezký zbytek dne, ..."

Tipy na závěr


  • Přizpůsobte dopis konkrétní pozici: Vyhněte se obecným frázím a zaměřte se na to, co je pro danou pozici specifické.

  • Nechte si zkontrolovat pravopis: Chyby v motivačním dopise budou působit neprofesionálně.

  • Neuvádějte zbytečnosti: Udržujte dopis stručný a relevantní pro danou pozici.

  • Udržujte pozitivní tón: Dopis musí čtenáře zaujmout, proto pište pozitivně a s nadšením.

  • Nepište román: Dopis by měl obsahovat spíše krátké a úderné věty, aby připomínal běžnou konverzaci a dobře se četl.


Často kladené otázky (FAQs)

Jak dlouhý by měl být motivační dopis?

Maximálně na jednu stránku, kterou rozdělíte na čtyři odstavce.

Jaké jsou časté chyby v motivačních dopisech?
Komu motivační dopis adresovat?
V jakém formátu by měl být motivační dopis?
Co v motivačním dopisu určitě vynechat?

Napsání motivačního dopisu může člověka docela potrápit. S tímto jednoduchým návodem však vytvoříte kvalitní motivační dopis, který vás ve výběrovém řízení odliší od vašich konkurentů. Pamatujte, že motivační dopis je vaší vizitkou, a proto mu věnujte dostatečnou pozornost, čas a péči. Ať vám to píše!

15 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page